Innovatie uit Nederland en India verbetert het leven van een miljoen tuktuk chaffeurs

Three Wheels United in de top 100 van wereldwijde duurzame en innovatie oplossingen

20 JUNI 2013, ROTTERDAM, NEDERLAND / BANGALORE, INDIA
Samenvatting
Three Wheels United benoemd als duurzame innovatie in Sustainia100. Een combinatie van financiering, sociale innovatie en schonere technologie blijkt de sleutel tot succes om structurele verandering teweeg te brengen in de levens van Indiase tuktuk chauffeurs. TWU zorgt voor een inkomstenstijging van 70 procent en geeft chauffeurs toegang tot energiezuinige tuktuks.

Three Wheels United, een startup van Enviu, is benoemd tot een van de 100 meest innovatieve duurzame oplossingen ter wereld met een positieve invloed op sociaal, economisch en milieugebied voor lokale gemeenschappen. Sustainia100 is een jaarlijks overzicht van wereldwijde duurzame innovatie, gepubliceerd door het internationale instituut Sustainia.

De huidige situatie voor tuktuk chauffeurs in India
In India zijn er 5 miljoen autoriksja bestuurders actief. Momenteel verdienen ze gemiddeld niet meer dan 3 dollar per dag, waarvoor ze ruim 12 uur moeten werken. Bovendien hebben de bestuurders geen toegang tot financiële diensten en geen recht op sociale voorzieningen. En daarbij levert elke tuktuk evenveel vervuiling op als tientallen West-Europese auto’s samen.

De oplossing van Three Wheels United
Om structurele verandering teweeg te brengen in de levens van tuktuk chauffeurs die te weinig verdienen en met hun voertuigen het milieu zwaar belasten heeft Three Wheels United samen met Enviu een integraal business model ontwikkeld dat een oplossing biedt voor deze problemen. Dit is gebaseerd op drie uitgangspunten: zorgen dat tuktuk chauffeurs toegang krijgen tot financiële diensten en sociale voorzieningen, het realiseren van extra inkomstenstromen voor de bestuurders en het schoner maken van de tuktuks.

Door de drieledige business aanpak van Three Wheels United gaan de inkomsten van de tuktuk chauffeurs met circa 70 procent omhoog. Daarbij biedt Three Wheels United leningen aan de chauffeurs om hun tuktukmotoren om te bouwen. Dit levert zo’n veertig procent CO2 besparing op.

Sociale missie en business model in één
Huidige traditionele business modellen zijn vaak niet toereikend genoeg om een impact te creëren die verder gaat dan winst. Stef van Dongen, oprichter van Enviu stelt: “het is van groot belang om vernieuwende business modellen te ontwikkelen die waarde creëren voor zowel mens als milieu. Dit doen wij door vernieuwende business modellen te ontwikkelen en daarmee impactgedreven bedrijven en communities te starten”.

Ramesh Prabhu, ondernemer van TWU geeft aan: “Three Wheels United heeft een succesvol business model omdat het gebaseerd is op het principe van co-creatie en unieke en innovatieve oplossingen biedt voor een maatschappelijk probleem. We pakken we het probleem aan op een schaalbare en onconventionele manier. Op dit moment rijden al 145 schone tuk tuks op de weg.”

Toekomstplannen
Binnen vijf jaar wil Three Wheels United 50.000 tuktuks op de weg hebben en daarmee het leven van 200.000 Indiërs verbeteren. Tevens wil Three Wheels United uitbreiden naar  andere steden binnen India. Op langere termijn is het doel om het leven van 1 miljoen tuktuk chauffeurs en hun gezinnen verbeterd te hebben.

Citaten
"Het is van groot belang om vernieuwende business modellen te ontwikkelen die waarde creëren voor zowel mens als milieu. Dit doen wij door deze business modellen te ontwikkelen en daarmee impactgedreven bedrijven en communities te starten" Stef van Dongen, oprichter Enviu
"Three Wheels United heeft een succesvol business model omdat het gebaseerd is op het principe van co-creatie en unieke en innovatieve oplossingen biedt voor een maatschappelijk probleem. We pakken we het probleem aan op een schaalbare en onconventionele manier. Op dit moment rijden al 145 schone tuk tuks op de weg." Ramesh Prabu, ondernemer Three Wheels United
Over Enviu

English

Enviu kick-starts companies aimed at creating social and environmental impact. The products and services of our start-ups improve the quality of life of as many people as possible.

Together with our community of over 10,000 people from over 30 countries, we generate innovative business concepts and build partnerships to address social and environmental issues. To realize our start-ups we work with entrepreneurs, businesses, investors, governments and various other stakeholders.

Nederlands

Enviu kick-start bedrijven gericht op het creëren van sociale en duurzame impact. De producten en diensten van onze start-ups verbeteren de kwaliteit van leven van zo veel mogelijk mensen.

Samen met onze community van ruim 10,000 mensen in ruim 30 landen genereren we innovatieve business concepten en bouwen we partnerschappen waarmee we maatschappelijke- en milieuproblemen aanpakken. Om onze start-ups te realiseren, werken wij samen met ondernemers, bedrijven, investeerders, overheden en verschillende andere belangengroepen.