HELP! app zorgt voor snelle redder in nood

Honderdduizenden hulpverleners gevraagd om HELP! app te gebruiken

14 DECEMBER 2011, AMSTERDAM
Samenvatting
Enviu en Vodafone Foundation lanceren vandaag de HELP! app voor de smartphone. Hiermee kunnen gebruikers in noodsituaties sneller hulp inroepen van zowel de hulpdiensten als van extra hulpverleners of andere burgers die zich toevallig in de buurt bevinden. De app is bedacht en mede ontwikkeld door drie studenten van de Hogeschool van Rotterdam. Het Oranje Kruis roept 330.000 Nederlanders met een EHBO-diploma of –certificaat op om de HELP! app te gebruiken.
Via de HELP! app kan iemand met een druk op de knop direct bellen naar de alarmdienst 112. Tegelijkertijd zoekt de applicatie via GPS naar extra hulp in de buurt. De tien dichtstbijzijnde mensen die de HELP! app geïnstalleerd hebben, krijgen een bericht via hun mobiele telefoon en zien direct waar en hoe ze kunnen helpen. Wanneer bij een oproep meer dan tien mensen beschikbaar zijn om hulp te bieden, krijgen professionele hulpverleners met een BIG-registratie voorrang.

Snelle hulp van levensbelang
Bij een hartstilstand is hulp binnen zes minuten van levensbelang, aldus de Hartstichting op haar website. In Nederland krijgen elke week ongeveer 300 mensen buiten het ziekenhuis een hartstilstand. Minder dan 10 procent overleeft dit. Hulp binnen 6 minuten verhoogt de overlevingskans naar 50 procent. Daarbij is de rol van mensen die toevalligerwijs in de buurt zijn, van levensbelang.

Oranje Kruis mobiliseert 330.000 hulpverleners
Het Oranje Kruis is de organisatie op het gebied van eerste hulp (EHBO) in Nederland. Ongeveer 330.000 Nederlanders zijn bij Het Oranje Kruis geregistreerd met een EHBO-diploma of –certificaat. Het Oranje Kruis roept hen op om de HELP! app te gebruiken. Daarnaast zijn de Eerste Hulp tips in de HELP! app geschreven volgens de richtlijn van Het Oranje Kruis.
“Het Oranje Kruis steunt de HELP! app van harte”, aldus Boi Jongejan, directeur van Het Oranje Kruis. “Het past in onze missie om Eerste Hulp in Nederland breder onder de aandacht te brengen. De HELP! app is een laagdrempelige manier waarmee Nederlanders gestimuleerd worden om Eerste Hulp te verlenen. Goed en adequaat handelen kan veel verschil maken.”

Our Mobile Generation
Bart Blok bedacht samen met twee medestudenten van de opleiding Mediatechnologie aan de Hogeschool van Rotterdam de HELP! app tijdens Our Mobile Generation, de online ideeënwedstrijd voor duurzame apps. De HELP! app kwam als winnaar uit de bus tijdens de finale op 31 mei 2011. Bart Blok is nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van deze app.

Enviu en Vodafone Foundation
Citaten
"“Het Oranje Kruis steunt de HELP! app van harte. Het past in onze missie om Eerste Hulp in Nederland breder onder de aandacht te brengen. De HELP! app is een laagdrempelige manier waarmee Nederlanders gestimuleerd worden om Eerste Hulp te verlenen. Goed en adequaat handelen kan veel verschil maken."" Boi Jongejan, Directeur Oranje Kruis
Over Enviu

English

Enviu kick-starts companies aimed at creating social and environmental impact. The products and services of our start-ups improve the quality of life of as many people as possible.

Together with our community of over 10,000 people from over 30 countries, we generate innovative business concepts and build partnerships to address social and environmental issues. To realize our start-ups we work with entrepreneurs, businesses, investors, governments and various other stakeholders.

Nederlands

Enviu kick-start bedrijven gericht op het creëren van sociale en duurzame impact. De producten en diensten van onze start-ups verbeteren de kwaliteit van leven van zo veel mogelijk mensen.

Samen met onze community van ruim 10,000 mensen in ruim 30 landen genereren we innovatieve business concepten en bouwen we partnerschappen waarmee we maatschappelijke- en milieuproblemen aanpakken. Om onze start-ups te realiseren, werken wij samen met ondernemers, bedrijven, investeerders, overheden en verschillende andere belangengroepen.